Election night! - Reisverslag uit Murfreesboro, Verenigde Staten van Resy - WaarBenJij.nu Election night! - Reisverslag uit Murfreesboro, Verenigde Staten van Resy - WaarBenJij.nu

Election night!

Blijf op de hoogte en volg Resy

08 November 2012 | Verenigde Staten, Murfreesboro

Waarschijnlijk is aan niemand voorbij gegaan dat Obama afgelopen dinsdag de verkiezingen opnieuw heeft gewonnen. Het was een heel spektakel om de verkiezingen hier van dichtbij te mogen meemaken.

Gedurende de dag was het niet heel erg merkbaar dat dit een grote dag was. Er waren niet veel mensen die een statement hadden op hun kleding of aan hun tas, zichtbaar in ieder geval. Tijdens mijn eerste les zag ik dat een jongen uit mijn projectgroep (van mijn tweede les die dag) een behoorlijk statement op zijn T-shirt had: GTFO, met in de O het logo van de Democratische Partij (voor de oudere generatie: jullie kinderen kunnen jullie wel vertellen waar dat voor staat…). Omdat we naast elkaar zitten in de les erna besloot ik dat hij wel wat tegengewicht nodig had en heb ik mijn Obama t-shirt in de les aangetrokken. Dat was een mooi statement, doordat we in dezelfde groep zaten en naast elkaar in de klas zaten samen te werken, was er geen reden meer voor rivaliteit en kregen we geen van beiden opmerkingen over ons t-shirt haha. Ik had gehoopt nog een foto te maken van ons twee, maar dat vond hij helaas toch te ver gaan. Wie gaat er nou met een Obama-fan op de foto?! ;-) Och, uiteindelijk geloof ik dat we misschien nog wel betere vrienden zijn geworden door deze actie haha! We hebben beiden respect voor het feit dat de ander zijn mening goed kan onderbouwen. Toch wel een beetje jammer van de foto.

Het is algemeen bekend dat alles groter is in Amerika, maar ik was alsnog verrast toen ik de balzaal zag waarin school had geregeld dat we de verkiezingen konden kijken! Er waren drie grote schermen opgesteld, een met het Democratische CNN, een met ons eigen MTSU tv-kanaal en een met het Republikeinse Fox News. De Amerikaanse vlag en de logo’s van de partijen werden op de muren geprojecteerd en er waren ballonnen in rood/wit/blauw overal. Er was een buffet en tafels en stoelen om te zitten. Er was een stand opgericht waar 'experts' hun mening konden geven en zo op de MTSU TV kwamen.

Tijdens de verkiezingen kwamen de projecties langzaam binnen, en het verbaasde me hoeveel mensen juichten toen Obama een staat won. Tennessee is zeer, zeer, zeer republikeins. Romney heeft hier met +- 60% gewonnen, en het percentage is nooit zo hoog geweest sinds de verkiezingen van 1972. Misschien dat de Democratische studenten daarom oververtegenwoordigd waren, om te laten zien dat Obama wel gesteund wordt. De verkiezingen hebben we overigens voornamelijk gevolgd op CNN, een van de presentatoren daar is zeer goed en vooral erg ‘easy on the eyes’: Anderson Cooper. Vooral zijn haarkleur is erg intrigerend. Ochja, je moet wat te kijken hebben tijdens de election night, die duurde van 5pm tot +- half 11pm.

Toen de definitieve uitslag daar was, blijheid alom natuurlijk! Helaas niet voor iedereen, hier een smsje dat ik kreeg van een Republikeins vriend:
“Ah I’m fine but America is not. It’s not the end of the world, but the end of America as we know it. I’m just glad I have what I have because in the end I can’t be forced only persuaded”

Ochja, ik kan me nog wel herinneren hoe verbolgen ik was toen de PVV won dus ik kan hun felle reactie wel begrijpen. Maar tijd zal ze wel leren dat dit de beste man is voor de job ;)

Overigens nog een interessante video die het gecompliceerde verkiezingssysteem hier uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=OUS9mM8Xbbw

  • 09 November 2012 - 08:31

    Mams:

    Toch wel gaaf he, dat je er nét bent in een verkiezingsjaar! Dikke kus mams

Verslag uit: Verenigde Staten, Murfreesboro

Resy

Actief sinds 16 Jan. 2011
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 12389

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 03 Januari 2013

Op uitwisseling naar de US

Landen bezocht: