First debate and a heated pool - Reisverslag uit Murfreesboro, Verenigde Staten van Resy - WaarBenJij.nu First debate and a heated pool - Reisverslag uit Murfreesboro, Verenigde Staten van Resy - WaarBenJij.nu

First debate and a heated pool

Blijf op de hoogte en volg Resy

04 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Murfreesboro

Wauw, om deze twee gebeurtenissen te beschrijven leg ik mijn huiswerk wel even aan de kant! Zoals waarschijnlijk wel tot Nederland is doorgedrongen was gisteravond het eerste debat tussen de presidentskandidaten, Romney en Obama. Er schijnen ook andere presidentskandidaten te zijn voor andere partijen, maar die worden zowat nergens in betrokken en lijken daarom niet echt mee te doen. Politiek minded als ik ben zat ik een uur voordat het begon al voor de TV in de community room; ik had de bankstellen zo gereorganiseerd dat iedereen goed de tv kon zien want ik had verwacht dat er een hoop mensen zouden komen. Uiteindelijk waren we met een man of 9, waarvan er 4 meer met hun pc voor de neus zaten dan wat anders. Ik had een republikeinse vriend uitgenodigd, Paul, omdat me dat wel erg interessant leek. Er is niks aan om dat te kijken met iemand die het altijd met je eens is, er moet natuurlijk wel wat te discussiëren zijn, dat begrijpen jullie wel ;-) Het was erg interessant en leerzaam om het debat te kijken. Ik heb vooral geleerd dat ik over een hoop dingen te weinig weet om er überhaupt een oordeel over te kunnen vellen. Wat me verder opviel is dat er nauwelijks te checken is op feiten, beide partijen strooien met percentages, dollarbedragen en inwoneraantallen die niet te verifiëren zijn. Verder blijkt er helemaal geen officieel partijprogramma te bestaan, er valt dus niet echt op een rijtje te zetten wie wat gaat doen en welke invloed dat waarop heeft. Een gefundeerde keuze is zo dus behoorlijk moeilijk te maken! Na +- 95 minuten debatteren kwam Romney met 67% als winnaar uit de bus. Het was in mijn ogen ook wel terecht. Hij kon zijn standpunten kort en helder formuleren en Obama leek een aantal keren de draad kwijt te zijn.

Nog een klein zijlijntje over de Amerikaanse media. Het schijnt dat iedere zender een politieke voorkeur heeft. Ze hebben hier geen publieke omroep, de meeste zenders krijgen donaties van een politieke partij. Dit maakt dat het nieuws over politiek ontzettend verschillend gebracht wordt. Op CNN (een Democratische zender) werd Romney behoorlijk klein gemaakt na het debat, waar bij Fox News (een Republikeinse zender) vooral Obama onder vuur genomen wordt. Zo is het moeilijk om daadwerkelijk objectieve informatie te krijgen, bijvoorbeeld in de polls. Als CNN een oproep doet voor een poll, zal hun publiek (dus overwegend Democratisch) reageren. Je krijgt dan een andere uitslag dan bij een poll van een Republikeinse zender. Interessant.

Ok, nu iets heel anders. Mijn vriendin Sarah heeft tijdens het wandklimmen in de eerste week (zie blog van 8/24) haar enkel gebroken en heeft daardoor de afgelopen weken haar been in het gips gehad. Nu is het eraf, maar heeft ze wel nog een soort ‘steunlaars’ aan om te kunnen lopen. Omdat haar spieren flink verzwakt zijn in haar been hebben we afgesproken samen te gaan zwemmen, zo kan ze het langzaam opbouwen.

Nu blijkt haar vader ontzéttend rijk te zijn, en gaan we (in plaats van in de Rec center) bij haar vader in de tuin zwemmen. Vandaag was de eerste dag en hun huis heeft me echt stil gemaakt voor een paar minuten. Helaas heb ik geen foto’s gemaakt (beetje stom als je bij iemand thuis bent), maar ik probeer het in woorden te vatten. Ze hebben een gigantisch verwarmd zwembad in de achtertuin, verlicht en met een glijbaan, palmbomen en een aantal watervallen. Ze wonen onder de aanvliegroute van Murfreesboro airport en we hebben daar liggen dobberen onder de sterrenhemel, terwijl er vliegtuigjes over ons heen kwamen. Prachtig! Daarnaast hebben ze een halve keuken buiten onder een afdak, perfect als je van BBQ houdt. Boven de BBQ hangt een flatscreen van 1.5 m doorsnee, waarop we de komende weken de nieuwe afleveringen van Gossip Girl gaan kijken samen. En dan heb ik het nog niet eens over de binnenkant van het huis! Daar staat o.a. een vleugel die zichzelf bespeeld, want niemand kan er piano spelen, maarja, waarom zou je als de piano zichzelf bediend haha!

Toen we uit het water kwamen konden we ons verwarmen bij de openhaard (buiten) en hadden haar ouders verse pizza gehaald. Haar vader hebben we helaas niet veel gezien, Sarah vertelde me dat hij zeer overtuigd Christelijk en Republikeins is dus ik had het erg leuk gevonden om een praatje te maken. Helaas is Sarah een soort van ‘onterfd’, ze was het niet eens met hun opvattingen en heeft daardoor een aantal jaren geen contact gehad met haar vader en stiefmoeder. Er is altijd een andere kant van de medaille. Ze wordt niet echt geaccepteerd in haar opvattingen en daarom woont ze bij haar moeder (die overigens ook absoluut niet arm is). Toch wel triest. Wat sommige dingen betreft is het leven in Nederland toch wel een stukje beter.

Verslag uit: Verenigde Staten, Murfreesboro

Resy

Actief sinds 16 Jan. 2011
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 12389

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 03 Januari 2013

Op uitwisseling naar de US

Landen bezocht: