De tijd gaat te snel! - Reisverslag uit Murfreesboro, Verenigde Staten van Resy - WaarBenJij.nu De tijd gaat te snel! - Reisverslag uit Murfreesboro, Verenigde Staten van Resy - WaarBenJij.nu

De tijd gaat te snel!

Blijf op de hoogte en volg Resy

17 September 2012 | Verenigde Staten, Murfreesboro

Er is niet veel nieuws te vertellen, maar ik vond het toch weer eens tijd voor een blog. De afgelopen dagen hebben we een aantal leuke dingen gedaan, maar we zijn weer langzaam in het studentenritme aan het komen. Doordeweeks serieus bezig met school, in het weekend ‘the boro’ verder verkennen.

We hebben nu een aardig grote groep van kennissen opgebouwd hier, veel mensen zijn erg geïnteresseerd in de buitenlanders. We proberen zoveel mogelijk lokale dingen te doen nu we hier zijn, we voelen de tijd al langzaam wegslippen nu we hier al bijna een maand zijn.

School bevalt aardig goed, de lessen zijn (op een goede manier) heel anders dan in Nederland. Zoals ik eerder al zei is het enorm interactief, sommige lessen bestaan voor 80% uit discussie. Wel goed, het heeft me al een aantal keren aan het denken gezet over mijn eigen opvattingen. Mijn favoriete les is Business Communication, niet vanwege de lesstof maar vanwege de docent. Ze heeft van onze klas in 3 weken een hechte groep gemaakt en ik kijk steeds meer uit naar die lessen. De stof is ook leerzaam, de laatste paar lessen zijn vooral gefocust op het non-verbale gedeelte van de communicatie en ik heb nu al het gevoel dat ik daarin aan het veranderen ben door erop te letten.

Onze vriendschappen hier hebben zich ook wat verder ontwikkeld, waardoor ik wat interessante gesprekken heb kunnen voeren over politiek en geloof. Sommige standpunten zijn (voor mij) erg tegenstrijdig en daardoor onbegrijpelijk, maar het is ontzettend leuk en leerzaam om dingen van de andere kant te horen.

Tennessee staat bekend als een enorm republikeinse regio en het is ook een gedeelte van de ‘bible belt’ van de US. Veel mensen zijn heel religieus, maar staan tegelijk ook open voor andere culturen. Soms is het helaas wat opdringerig, er zijn mensen die je bij de eerste ontmoeting al gelijk uitnodigen om met ze naar hun kerk te gaan.

Politiek gezien verschilt het heel erg. Waar ik met een aantal mensen een lange tijd over gepraat heb is het nieuwe zorgplan van de president. Het komt erop neer dat hij de health care gratis wil maken voor iedereen, maar dit wil betalen door de belasting voor iedereen te verhogen. Het huidige systeem moet dringend op de schop, want zelfs voor mensen met een verzekering is het onbetaalbaar. De moeder van een meisje dat ik ken heeft 10 jaar geleden eierstokkanker gekregen. Na een operatie was ze ervan af, maar daardoor is ze nu een groter risico voor de verzekering en is hun premie torenhoog geworden. Er zijn mensen die om die reden niet geholpen willen worden. Als je dat soort schrijnende verhalen hoort zou je niet denken dat je je in een welvarend land bevindt.

Naast de diepe gesprekken vindt er ook zeker genoeg ontspanning plaats! Afgelopen week heb ik voor het eerst waterpijp gerookt (niet de Nederlandse versie haha!), dat was een aparte ervaring. Afgelopen zaterdag zijn we naar het huis gegaan van een Amerikaanse vriend, Drew, die 40 minuten van hier vandaan woont in een piepklein dorpje. In het dorpje wonen 500 mensen, maar ze hebben wel 2 grote supermarkten en 5 kerken. Zijn ouders wonen ontzettend pittoresk, mijn mond viel open toen ik hun huis zag! Het ligt prachtig op een heuvel en ze hebben ontelbaar veel grond. Omdat het weer ontzettend goed was hebben we ons voornamelijk vermaakt in hun zwembad in de tuin, later zijn we gaan barbecueën en hebben we Disney films gekeken. Daarnaast gaan we zowat iedere donderdag, vrijdag en zaterdag op stap zodat we lekker kunnen dansen en veel nieuwe mensen ontmoeten.

Met de taal gaat het steeds beter. Het switchen van NL – ENG is wel lastig steeds, maar ik begin een steeds betere uitspraak en woordenschat te krijgen. Ik was redelijk zelfverzekerd over mijn Engels toen ik kwam, maar ik had me vergist in de hoeveelheid woorden die ik nog niet kende. Toen we bij Drew brownies gingen maken, hadden we bijvoorbeeld een garde nodig. Gelukkig hebben we altijd nog google translate.

We hebben nog een lange to do list voor de komende tijd, maar nog niks groots gepland. Ik hou jullie op de hoogte!
Overigens heb ik inmiddels een postadres hier gekregen, zie foto. Mijn post box is A271.

  • 25 September 2012 - 22:17

    Monique En Piet:

    Hoi Resy,

    Ontzettend leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! De tijd zal inderdaad voorbij vliegen. En je Engels zal er alleen maar beter op worden. We zagen dat de temperatuur bij jou nog lekker is, dus zo'n zwembad komt wel van pas. Fijn, dat je ook wat diepgaande gesprekken kunt voeren en dat het niet alleen maar oppervlakkig blijft. We moeten maar eens kijken of we in het weekend een keer kunnen skypen. Succes met alles, liefs, Monique en Piet

Verslag uit: Verenigde Staten, Murfreesboro

Resy

Actief sinds 16 Jan. 2011
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 12393

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 03 Januari 2013

Op uitwisseling naar de US

Landen bezocht: